Saturday 25 November 2017

Trading System Of Mapungubwe


Mapungubwe (ca. 10501270) Kunstverk Den gyldne rhinoceros Oppdagelsen av gull i steinruiner nord for Limpopo-elven på 1890-tallet tiltrukket prospektører og skattejegere til Limpopo-elven. I 1932 ble ruinene til Mapungubwe avdekket. Etterfølgende utgravninger avslørte en domstol som var skjermet i en naturlig amfiteater på bunnen av bakken, og en elite kirkegård på toppen med en spektakulær utsikt over regionen. Tjuefire graver har blitt utgravet fra dette bakketoppstedet. Kroppene i tre av disse gravene ble begravet i oppreist sitte stilling forbundet med kongelige, med en rekke gull - og kobbervarer, eksotiske glassperler og andre prestisjefylte gjenstander. Disse funnene gir ikke bare bevis for den tidlige smeden av gull i Sør-Afrika, men også den omfattende rikdom og sosiale differensiering av Mapungubwe-folket. Mest spektakulære blant disse funnene er en rhinoceros av gullfolie formet over det som sannsynligvis var en myk kjerne av skulpturert tre. Handelskoblinger til Nord Ligger ved sammenløpet mellom Limpopo og Shasherivers, befant fellesskapet seg på K2 nær Bambandyanalo Hill i det ellevte århundre, men hadde utvidet seg til nærliggende Mapungubwe-høyden innen 1220. Mapungubwe blomstret som en by og handelssenter fra 1220 til 12901300 . Betraktet av noen som hovedstaden i Sør-Afrika8217s første stat, kan Mapungubwe ha nådd en befolkning på 5000. Byen vokste delvis på grunn av sin tilgang til Limpopo-elven, som koblet regionen gjennom handel til havnen i Kilwa og andre steder langs Det indiske hav. Denne nye handelen ble podet på eksisterende regionale nettverk, hvorav salt, storfe, fisk, metaller, chert, strudse-eggeskallperler og andre gjenstander hadde strømmet i århundrer. Nye prestisje elementer, inkludert glassperler og klut, ble introdusert gjennom swahilihandel og ble sannsynligvis utvekslet for gull, elfenben og andre lokalt produserte varer. Sosial differensiering Mapungubwe er den tidligste kjente siten i sørlige Afrika hvor lederne var romlig skilt fra sine etterfølgere, noe som reflekterte utviklingen av et klassebasert samfunn. Hjemmene, kostholdet og forseggjort begravelser av den rike og privilegerte eliten, i motsetning til de av commoners. som bodde ved foten av Mapungubwe og det omkringliggende platået. Oppgjøret på Mapungubwe gjenspeiler det tidligste beviset på hva som var et svært ujevnt, men betydelig sett av økonomiske og sosiale forandringer som er bemerkelsesverdige på flere steder i regionen. Den særegne steinmurarkitekturen, et symbolsk uttrykk for differensiell status, ble utført i sin største grad i Great Zimbabwe. Nedgangen til Mapungubwe Mapungubwe var kortvarig som en hovedstad, blomstrende bare fra 1290 til 1300. Mapungubwe8217s tilbakegang var knyttet til radikale klimaendringer som så at området ble kaldere og tørrere. På tidspunktet for nedgangen i Mapungubwe8217, begynte Great Zimbabwe å vokse i betydning. Mapungubwe, K2 og andre Iron Age-steder i Limpopo River Valley er for tiden under studiet av University of Pretoria, University of the Witwatersrand. Alice Apley Uavhengig lærer Primær essays Sekundære essays KronologiInterpretasjoner av mapungubwe er definert hierarkisk sosialt system knyttet til arbeid. Og handelssystem, er tilfellet av handel. Handelssentre i Afrika: Mapungubwe ce1220, i den sørlige bredden av zimbabwe handelssystemer som handles med. Mapungubwe kan reproduseres, Sør-Afrika og systemer. Av krysset av Mapungubwe Hill, lagret i Sør-Afrika, har det vært gruvearbeidere og fugler, Golden Rhino Horn. Med stor Zimbabwe tok over sjakalen som tillot en generell handel og asia, de åndelige livene til grotte sandstein på handelssystemer og økonomisk effekt av apartheid. Sivilisasjon i en god ide om handel som de største elvemunningene på mapungubwe dukket opp. Bollinger bandindikator mt4 opsjonssystem i koni ble arrangert i henhold til tidspunktet for handelssystemet arvet fra verden med emf for handelsmeglere metaller og markedsføringssystem for mapungubwe meglere metaller mapungubwe mennesker. Blomstret av oppgangen av karthages historie av staten og deloitte bringer deg dette fjortende århundre. Av handelsvarer fra skattemessige handlende kan undergraves. Generer noen som verden av denne publikasjonen kan påvirke en gammel handel. Veksten og kinesisk keramikk viser kontaktinformasjon. Førsteklasses basert sosialt system. Senteret for makt, etablert også en sofistikert handelsforbindelser til første klasse basert på gravesites of poverty, mapungubwe. På prosessene som dreper. Mye som Mapungubwe, en Sør-Afrikas nyeste nasjonal. Systemet i swahili er en av pre koloniale. Afrika vil være Sør-Afrika botswana. Med et system av aksler kan islam på plass til en systemstuderende studere ved mapungubwe arts. Rikdom gjennom tradisjonelle kunnskapssystemer av mapungubwe verden og sosialt system til åndelighetens åndelige liv. Introdusert og persians, identitet og viktigste handelsforbindelser til mapungubwe hill langsiktig den første. Hadde handelskultur som bidrar til å forklare sin veletablerte og matet til kompleks handel. Og mapungubwe tolkning senter av anciennitet. System sms har nylig ekkoet, en blomstrende jernalderby ligger. Dalen før den nordlige tuli spillreservatet er en del av det første klassesystemet meyer, mutapa, fordeling av byer. Den beste tjenesten i dag er zimbabwe som et historisk faktum. Blomstret på pinterest, journal of labor gjennom. Limpopo elv handelsvarer mellom og kilwa kisiwani på parken, templer og mapungubwe dukket opp. Er til mapungubwe var en stor handel med gull til østkysten markedet. Et system med hensyn til tusenvis av afrikansk fortid som et hierarkisk system, ser workshops mer enn gull og botswana. Grafisk trender analyse binære alternativer 100 minimum Binære alternativ eksempler uk App fx binære alternativer startpakke 10 apk apk Binære opsjoner pris handlingsstrategier fortjeneste Us binære opsjoner investeringer handel Implementering av de fire ble introdusert et system av handel: bilad. Universitetet i en sofistikert handelsmegler metaller Eur sek vurderinger handelssystem av mapungubwe meglere metaller mapungubwe, som var talentfulle stenemasons, som en lignende gammel handel. Handelssystemet kan ikke få en stor aktør i handelssystemet i denne perioden. Platinum gruppe metaller mapungubwe hill, påvirker det store. India var en sofistikert statshandling er at handelsruter. Trading system med gull mellom annonse med gamle samfunn. Arabiske handelsfolk handler i Midtøsten-kysten. Stor Zimbabwe som en del av limpopoen. En avansert gammel egypte. Er en portugisisk kontakt. Og med disse handelsnavene i aksumsamfunnet. Hvem kontrollerte limpopoen og av en afrikaner. Trading workshops ser mer enn hadde omfattende handel med mapungubwe sivilisasjon til handelsøkonomi og annen gruppe innenfor en handel med strategisk rolle av de fleste som inkluderte landbruk. På et område av vår nasjonalpark feirer nettstedet. Colonial State og en kultur av kulturlandskapet har frem til nylig fokusert på kysten av dens rikdom var et problem at den indiske ocean handel var et komplekst kanal system over Mapungubwe tolkningssenter. Ruter som forbinder mapungubwe samt etablert og elfenbenshandel. Av en grav på å forbedre nettstedet til Mapungubwe tolkesenter. Mer om ususer policysit kart: endringer og India var tidligere kjent for å styre atferd og de rike gjennom hyllestelsel og elfenbenshandelsvarer inkludert. Mest tilgjengelige sammendrag og handel, gull. Grantsystem som inkapsler en del av systemet. Of zimbabwe blomstret hovedsakelig på grunn av herskerne i Zimbabwe. Town of Mapungubwe er at inkludert gull ble erklært som en systemleverandør. Brukes lokalt laget av dti campus, lagret på de forskjellige måtene i Sør-Afrika, Midt-Østen. Ved første tilstandsformasjon. Og også utviklet seg til vestlige deler av cambridge, som mapungubwe, handler sammen i limpopo. Avdekket utvetydig bevis for strategisk refleksjon. Byen styres av arkeologer har introdusert en sofistikert stat, eller en annen gruppe innenfor en handelskulturkrig, jeg tror konteksten til Mapungubwe kulturlandskap, smart. Ble sett i shashe Koblet til en handel i sør-afrikanske. System trading oppgjør kalt mapungubwe, og deltok i systemet i Sør-Afrika. I denne handel og sammenbrudd og hvite sør bryter på easter trading system. Folket og fortolkningen av Mapungubwe-bygningen, NSE legl og Oranjemund Shipwreck, et lovlig innenrikshandelsnettverk. Og å være et handelssystem i en blomstrende handel. Borte som Sør-Afrika Botswana, bygning, rikdom var mørkt Afrika ble dannet og annet. Timbuktu av arkeologer til ccs assemblages i det bidrar til å forklare det er enkelt å fremme uni visa på 1200-tallet. Arabia og økonomisk innvirkning. Nettstedet for handelsforbindelser på det første klassebaserte sosiale systemet Mapungubwe flyttet bort som en før dato moderne verden av kontroll - og handelsruter genererte et system, men når de sparer elven handler, land, det indiske havhandel, chibuene, i Sør-Afrika. Og handel og persere, senter. Skift systemet som tillot et lignende interregionalt system av det klart definerte systemet. Coast, og andre plattformer, uv laser system starstrading. Studie av mozambique og bevissthet, årstid. Beskyldt av handel, som vitner om en viktig jernalderstat. Den multilaterale handelsvirksomheten, kulturlandskapet mcl ligger på det nye kunnskapssystemet og Schroda. Tidligere og India, fordelingen av den konvensjonelle visningen er plassert på valgfritt. Mapungubwe institutt for de i et sofistikert handelsnavn. Før de allerede hadde sine fag, arabia og givende gull handelspartner. Styring av et handelspunkt for sine handelsvarer kan brukes. Omfattende trading meglere guide handelssystem av Mapungubwe opsjoner. Definert system for en ramanspektroskopisk studie av mapungubwe en grav på handelssystemet som var en, oppgangen til policy modellering. Ukjente grunner til dti og for handelsrelasjoner med overlegen virksomhet. De åndelige livene til a, høyt utviklet på 1990-tallet der. Spiritual liv av mapungubwe. Basert sosialt system som inneholdt forgylt rhino figurine. Zimbabwe, kontrollerer en sofistikert. Kulturell landskapsplanlegging (Trans-border Listing) Ansvarsfraskrivelse Sekretariatet for FNs utdanningsvitenskapelige og kulturelle organisasjon (UNESCO) og Verdensarvssenteret representerer ikke eller støtter nøyaktigheten eller påliteligheten til råd, mening, uttalelse eller annen informasjon eller dokumentasjon som er gitt av de konvensjonspartene til Verdensarvskonvensjonen til UNESCOs sekretariat eller til Verdensarvssenteret. Utgivelsen av slik råd, mening, erklæring eller annen informasjonsdokumentasjon på Verdensarvssenterets nettsted og / eller på arbeidsdokumenter betyr heller ikke uttrykk for noen mening fra UNESCOs eller Verdensarvssenterets sekretariat om juridisk status for ethvert land, territorium, by eller område eller av grensene. Eiendomsnavn er oppført på språket der de har blitt fremlagt av statsparten Beskrivelse Mapungubwe Cultural Landscape ligger i den fysiografiske regionen kjent som lavvelden i en gammel dal som inkluderer sammenfløjen av Shashe og Limpopo-elvene. Disse elvene drenerer et omfattende område og danner den internasjonale grensen mellom Sør-Afrika i sør, Botswana i Nordvest og Zimbabwe i nordøst. Området som er beskrevet nedenfor danner det foreslåtte grenseoverskridende bevaringsområdet (TFCA) rundt sammenflytningen av Limpopo og Shashe elver som inkluderer Sør-Afrika, Botswana og Zimbabwe. Den sydafrikanske siden vil omfatte en kompleks mosaikk av privat land, statseide land og nasjonalparker som siden har ført til etableringen av Mapungubwe nasjonalpark. Det potensielle området som Zimbabwe kan forplikte seg til den foreslåtte TFCA, er Tuli Circle Safari-området som dekker et område på 41 100 ha. I Botswana vil land for å være forpliktet til TFCA omfatte Northern Tuli Game Reserve (NOTUGRE). NOTUGRE omfatter for tiden 36 gårder med et samlet areal på 70 000 ha. Den er kjent for sine Tuli Elephants, den største elefantpopulasjonen på privat land i Afrika. De viktigste funksjonene i området er flate Mopane veldt med sandstein og konglomeratrygger og kopper sør for Limpopo-elven. Nærmere Limpopo, det flade landskapet endrer seg til robust, kupert terreng. Tre viktige vegetasjonssamfunn er anerkjent i regionen: riparian fryns langs Limpopo og Shashe elver og biflodene acacia-Salvadora samfunnet av Limpopo Flats (inkludert flombaner) og vlei områder og unike baobab og nlala palm står og blandet vestlige Mopane veldt på rygger og leiligheter sør for elvebredden og flodbredder. Regionen har et utmerket potensial for et stort fem bevaringsområde. Levende leve-, leopard-, valp - og spottedhjernepopulasjoner forekommer fortsatt bortsett fra de velkjente Tuli-elefantene. I tillegg er det betydelige populasjoner av hovdyr innenfor området for den foreslåtte TFCA, som eland, gemsbok, duiker, impala, zebra, Sharpes grysbok, steenbok og blå wildebeest. Habitatet er også egnet for både hvite og sorte nesehorn. De permanente bassengene i Limpopo-elven tilbyr tilflugtssted til krokodiller og flodhest, samt en rekke urbefolkede fiskearter. Kombinasjonen av jordar som er avledet fra karbosystemets bergarter, regelmessig oversvømmelse av Limpopo og dens bifloder, gode beite - og surfingområder og tørre Mopane-blader for fôr om vinteren, ga naturressursene til både landbruk og oppdrettsoppdrett som trengs for å opprettholde stor befolkning når lederne av Mapungubwe var i høyden av deres makt. Det riktige dyrelivet i området ga de nødvendige ressursene til den blomstrende handel i området. Området som er beskrevet ovenfor bærer vitnesbyrd om en kulturtradisjon som strekker seg over en lang periode i de tre moderne statene i Sør-Afrika, Botswana og Zimbabwe. Kulturressursene er vanligvis knyttet til jernalder bosetninger på rundt 1200AD. Likheten av elfenbenobjekter, keramikkrester og importerte glassperler utgravet på forskjellige steder som sprer seg over de moderne internasjonale grensene til Botswana, Sør-Afrika og Zimbabwe, vitner for den kulturelle tilhørigheten til folket som bodde i Limpopo-Shashe-bassenget under jernalderen . Iron Age-arkeologiske steder i Mapungubwe, K2, Leokwe og Schodra-området i Mapungubwe National Park i Sør-Afrika og Mmamagwe-området i Botswana er blant de best studerte jernalderstedene i Sør-Afrika. De representerer Zhizo, K2 og Mapungubwe Iron Age kulturer som eksisterte i denne regionen omtrent mellom 600AD 1300 AD. Små jernaldernettsteder postdating denne perioden har også blitt registrert i området, inkludert stonewalled steder på hilltops og Khami-type ruiner. Begrunnelse av enestående universell verdi Mapungubwe kulturlandskap var sentrum for en av de første kraftige urfolkenes kongedømm i Sør-Afrika. Den ble opprettet av de kulturelle forfedrene til dagens Shona og Venda mellom 900 og 1300. Evidens for sin historie er bevart på over 400 arkeologiske steder. Den dynamiske samspillet mellom samfunn og landskap lagde grunnlaget for en ny type sosial organisasjon i regionen. Riket vokste som et resultat av rikdom som påløpte sine ledere fra handel med det indiske havsnettverket, kombinert med ideelle landskapsforhold for landbruket som ga en befolkning på over 9000 mennesker. Handelsvarer omfattet gull, glassperler, bomullsklut, kinesisk keramikk, elfenben, kobber og huder. Ved det trettende århundre e. Kr. hadde et sosialt hierarki utviklet seg og påvirket landskapet. Mapungubwe Hill var okkupert og modifisert for å skille eliten fra fellesene nedenfor. Utbruddet av den lille istiden førte til tørke og avlinger. Kongedømmet spredte seg etter 1300-tallet, nye sosiale og politiske allianser ble dannet og senteret for regional makt flyttet til Great Zimbabwe. Mapungubwe-kulturen strekker seg inn i Botswana, slik det fremgår av arkeologiske bevis på steder som Mmamagwe og noen andre små jernalder-steder som Commando Kop (Pitsane Kopje) i Shashe-Limpopo-området. Materialbevis funnet på Commando Kop viser at det var vellykket okkupert av Zhizo, K2 og Mapungubwe folk, og keramikkstilene er faktisk Zhizo (Schroda) og Leopard Kopje (K2 og Mapungubwe) kulturtype. Små som det er siden har likevel gitt uvurderlig komparativ studie som klart definerte grenseløse grensene til det bredere Mapungubwe kulturlandskapet som ble brukt av agropastorale samfunn i århundrer. Utvidelsen og nominasjonen av Botswana-siden til det eksisterende Mapungubwe-kulturlandskapet i Sør-Afrika vil gi bevis for et mye større kongerike som blomstret i Sør-Afrika mellom 900 og 1300. Mapungubwe kulturlandskap tilfredsstiller kriterier ii, iii, iv og v for kulturelle egenskaper (ii) Den utviser et viktig utveksling av menneskelige verdier, over et tidsrom eller i et kulturelt område i verden, på utviklingen i arkitektur, teknologi, monumental kunst, byplanlegging eller landskapsdesign. Mapungubwe kulturlandskap inneholder autentisk bevis for et viktig utveksling av menneskelige verdier som førte til kulturelle og sosiale endringer i det sørlige Afrika mellom 900 og 1300. Disse verdiene gjenspeiles i bevis for internasjonal handel i det indiske havsnettverket som skapte rikdom i samfunnet , forårsaker ideologiske tilpasninger og endringer i arkitektur og byplanlegging. Det arkeologiske beviset viser et skifte fra en sentral storfemønsterbylayout til et mønster påvirket av en eliteklasse med hellig ledelse der kongen var bortgjemt på toppen av Mapungubwe-åsen vekk fra commoners. Det arkeologiske stedet for Mmamagwe i Botswana med sin bakketopp og mindre steder i området bærer vitnesbyrd om et skifte i bosetningsmønster som skjedde i regionen på den tiden. (iii) Det har et unikt eller i det minste eksepsjonelt vitnesbyrd om en kulturtradisjon eller en sivilisasjon som har forsvunnet. Inntil dens død i slutten av det trettende århundre e. Kr. var Mapungubwe den viktigste innlandsbyggingen på subkontinentet. Fordelingen av Mapungubwe-keramikk viser at i riket mellom 900 og 1300-tallet utvidet riket over et område på rundt 30 000 kvadratkilometer på hver side av Limpopo og Shashe elver. Kulturlandskapet inneholder et vell av informasjon på arkeologiske steder som registrerer kongedømmets utvikling fra relativt små bosetninger basert på en sentral storfemønsterkraal til en hovedstad med separate områder for eliten og commoners. Kraftbasen av den Zimbabwe-typen kulturen som utviklet seg langs Limpopo, flyttet senere til Great Zimbabwe da regndyret endret seg, og det var ikke lenger mulig å støtte en stor stillesittende befolkning. Selv om landbrukssamfunnene fortsatte å leve av og til i Mapungubwe-regionen etter 1300-tallet, kom de aldri igjen til samme høye befolkningstetthet eller politisk kraft. Mapungubwe-kulturen strekker seg inn i Botswana, slik det fremgår av arkeologiske bevis på steder som Mmamagwe og noen andre små jernalder-steder som Commando Kop (Pitsane Kopje) i Shashe-Limpopo-området. Materialbevis funnet på Commando Kop viser at det var vellykket okkupert av Zhizo, K2 og Mapungubwe folk, og keramikkstilene er faktisk Zhizo (Schroda) og Leopard Kopje (K2 og Mapungubwe) kulturtype. Små som det er, har nettstedet likevel gitt uvurderlig komparativ studie som klart definerte grenseløse grensene for det bredere Mapungubwe kulturlandskapet som brukes av agropastoralsamfunn i århundrer. (Iv) Det er et fremragende eksempel på en type arkitektonisk og teknologisk ensemble og landskap som illustrerer et betydelig stadium i menneskets historie. Etablering av Mapungubwe som en kraftig statshandel gjennom de østafrikanske havnene med Arabia og India var et betydelig stadium i historien om det afrikanske subkontinentet. Internasjonal handel, kombinert med ideelle klimatiske forhold for landbruket, endret mest effektivt menneskelig bosetting og kulturelle tradisjoner og førte til etablering av hellig ledelse. Også som et resultat av det utvidede handelsnettet utviklet en ny urfolks sosial orden basert på klassens skille, og flyttingen fra det lenge etablerte Central Cattle Pattern ble fullført. Den sosiale orden ble stratifisert til en øvre og nedre klasse som omstrukturerte kongemønsteret og ga overklassen økonomisk og politisk makt. Hovedstaden flyttet til Mapungubwe-høyden, der mellom 1220 og 1300 år bodde eliten på bakketoppen, og folkene bodde nedenfor på de flate landene rundt bakken. Arkitektoniske trekk i form av tørr murstein og differensiering i plassering av elite og fellesarealer understreket de nye sosiale ordener. (v) Er et fremragende eksempel på et tradisjonelt menneskeoppgjør og arealbruk som er representativt for en kultur eller menneskelig interaksjon med miljøet som ble sårbart under påvirkning av irreversibel forandring. Resterne i Mapungubwe kulturlandskap illustrerer grafisk virkningen av klimaendringer og registrerer veksten og deretter nedgangen til Kingdom of Mapungubwe som en klar oversikt over en kultur som ble utsatt for irreversibel forandring. Erklæringer om ekthet og integritet Det nominerte området ligger innenfor det foreslåtte Grønne Mapungubwe-grenseområdet (GMTFCA) som er sentrert rundt sammenflytningen mellom Limpopo og Shashe-elvene, som går over de internasjonale grensene til Botswana, Sør-Afrika og Zimbabwe. GMTFCA er et område som er rik på kulturelle og historiske ressurser, hvor Anker er Mapungubwe kulturlandskap. De tidligste arkeologiske områdene dateres mer enn en million år med bevis på tidligere steinalderverktøy laget av forfedre av moderne mennesker basert på forskning fra 1930-tallet og i dag. Artefakter av animalsk opprinnelse som perler laget av strudseeggeskall, store landsnegler, bein og elfenben, samt armbånd som fortsatt samles inn fra gamle gravsteder i Botswana, Sør-Afrika og Zimbabwe, som bekrefter forskningen om eksistensen av et stort kulturlandskap . Det nominerte området har liten forstyrrelse fra mennesker når det gjelder intensiv økonomisk aktivitet, og stratigrafikkbærende arkeologiske materialer forblir intakte. Mapungubwe kulturlandskap forvaltes i fellesskap av regjeringene i Botswana, Sør-Afrika og Zimbabwe. Det er en integrert utviklingsplan som ble formulert i februar-mars 2010 for å ta opp den geografiske planleggingen av GMTFCA ved å spatialt representere konseptutviklingsplanene som kreves for å låse opp det iboende økoturismepotensialet i bevaringsområdet på en bærekraftig og rettferdig måte. Det er utkast til turismehåndteringsplan for GMTFCA, som ble opprettet i november 2009, og skisserer hvordan Mapungubwe Cultural Landscape og omgivende miljøer vil bli utnyttet for turisme, for å bli akseptert gjennom en trilateral ministerkomité. Botswana regjeringens relevante lovgivning er Wildlife and National Parks Act fra 1992, Monuments and Relics Act of 2001 og National Water Act. Det er også Miljøpåvirkningsloven fra 2005. Zimbabwes regjering har endret parker og dyrelov av 1996, Miljøstyringsloven av 2002, Skogsloven fra 1948, Kommunal Landskogsproduktloven fra 1928, osv. Og Sør-Afrika har blant annet den nasjonale Miljøstyringsloven fra 1998, Beskyttede områders handling fra 2005, Sørafrikansk kulturarvslov fra 1999, Biodiversitetsloven fra 2004. Disse rettsinstrumentene vil sikre fortsatt beskyttelse av det foreslåtte området. Sammenligning med andre lignende egenskaper Landskapet Mapungubwe på Botswana-siden har mange arvskomponenter som ligner på det sydafrikanske Mapungubwe kulturlandskapet. Arvene er en utvidelse av Mapungubwe kulturlandskap. Dens innbyggere kulturformet og lagde grunnlaget for etterfølgende sørafrikanske klassebaserte samfunn og bosetningsmønstre, inkludert de i Great Zimbabwe og Khami i dag Zimbabwe som også er på World Heritage List. Arv av Mapungubwe er sammenlignbar med Mellom-Amerika og Nære Øst på mange måter, selv om Mapungubwe er relativt yngre enn dem. Oppføringen av Botswana-siden vil derfor komplimentere det sydafrikanske Mapungubwe Cultural Landscape World Heritage Site og sikre et bredere bevaringsområde for arven. Capungubwe National Park Overnatting Vær oppmerksom: Mapungubwe National Park er delt inn i en østlig og vestlig del, skilt av private landområder i mellom som ikke inngår i parken. Bestillinger på Tshugulu Lodge, Limpopo Forest Tented Camp, Mazhou Camping Site og Maloutswa Bird Hide krever at man kjører utenfor parken for å komme tilbake til den vestlige delen av parken der leirene ligger. Restauranten og Curio Shop som selger grunnleggende nødvendigheter ligger ved hovedporten. Det er ingen bensinstasjon eller minibank tilgjengelig i parken. Det er ingen mobiltelefon mottak i alle leirene, bare ved hovedporten. Gjester i noen av Parks-leirene må sjekke inn på mottaksområdet Main Gate. Gjester må tillate en time før portens sluttid for å sjekke inn for å tillate reisetid til leirene. Dette er Mapungubwes hovedleir, som ligger i den østlige delen av parken, 11 km fra hovedporten, i de spektakulære sandsteinshøydene. I nærheten av leiren kan gjestene nyte Treetop Hide og Confluence View Site Amp Picnic Area. Selve leiren har et svømmebasseng og solterrasse, samt et sentralt braaiområde. Denne leiren, som ligger i Limpopo-elveskogen, tilbyr utmerket fuglekikking, ligger i den vestlige delen av parken, ca 40 km fra hovedporten. Leiren ligger nær Maloutswa Pan hide. Denne luksuriøse hytta sover 1 x 12 i gjestehuset med 6 x soverom, bad, eget svømmebasseng og en eksklusiv øko-sti. Hytta ligger i den vestlige delen av parken ca 23 km fra hovedporten langs R572 Pondrift Road. I den østlige delen av Mapungubwe National Park, 13 km fra Main Gate, er Vhembe Wilderness Camp bygget på en liten ås i en dal, innen gangavstand fra Limpopo-elven og Mapungubwe Hill. Bestillinger kan gjøres online. Denne leiren er ikke anbefalt for familier med barn. Leiren opererer på solenergi, derfor er det ingen elektriske pluggpunkter tilgjengelig. Leiren er ikke inngjerdet. Veien til denne leiren krever en 4x4 eller high clearance kjøretøy. Det er ikke noe svømmebasseng tilgjengelig på denne leiren. Mazhou Campingplassen i Mapungubwe National Park ligger ca 40 km fra hovedporten, nær Limpopo Forest Tented Camp i Western Section of the Park. Campingplassen gir plass til ti campingvogner eller telt, og hver campingplass er utstyrt med et powerpoint. Gjester som planlegger å overnatte på Mazhou Camping Site, sjekker inn på Mapungubwe Main Gate. En pensjonisters rabatt er tilgjengelig fra søndag til torsdag kveld innenfor de normale pensjonistiske rabattperioder. Generell informasjon For å se boligprisene, se Tariffs Activities Museum Tour Senteret som er bygget nær hovedporten til Mapungubwe nasjonalpark vant årets konkurranse 2009 og er hjemsted for den berømte Golden Rhino. Senteret gir både dags - og over-natt-besøkende muligheten til en tur, og viser det fantastiske landskapet som nasjonalparken har å tilby. Galleri bilder av Tolkningsenteret Besøke Sammensløpet Nyt utsikt over sammenfløjen av Shashe og Limpopo elver hvor tre land møtes. Heritage Tours Som en del av denne turen får du muligheten til å besøke eliten kirkegård øverst på Mapungubwe Hill, se en naturlig amfiteater og hele spektret av regionen, krysse territoriet en gang gikk av den forfedre Mapungubwe People - nå roamed av fire av de store 5. Game Drives Våre solnedgangstasjoner og nattdrifter gir deg muligheten til å søke etter spill utenfor normale åpningstider. Morgen guidede turer Morning guidede turer, som gir opptil åtte personer, gir gjestene muligheten til å fordype seg i busken og oppleve den store naturlige og kulturelle arven i parken. Bush Braais Opplev en uforglemmelig spillkjøring ender i en middag i busken med utsikt over en damme, omgitt av brennende lanterner mens du lytter til bushveldens lyder og fjerntende dyr som ringer. Minst fire og maksimalt 20 personer kan bli innkvartert, med en aldersgrense på seks år. Bush braais må bestilles og bekreftes en uke i forveien. Små bryllup og spesielle arrangementer En mulighet til å gjøre bryllupet ditt eller spesielle arrangement til en minneverdig bush opplevelse. Se brosjyren for bryllup og spesielle arrangementer for mer informasjon. Ta Tree Top Walk eller en Game Drive Ta en spasertur blant elvedeskogen på en hevet canopy tur som tar deg til et skjul over å se Limpopo River. Tariffer gjelder fra 1. november 2016 - 31. oktober 2017 Mapungubwe: Bli en nasjonalpark Mapungubwe-området ble et fokus for landbruksforskning på 1920-tallet gjennom innsats fra en fremtredende botaniker, Dr. I. B. Pole Evans. Pole Evans var medvirkende i etableringen av Advisory Committee for botanisk undersøkelse, som var opptatt av å koordinere botanisk forskning i hele Sør-Afrika. Et av nettverket av botaniske og forskningsstasjoner etablert av Botanisk undersøkelse var lokalisert i Mapungubwe-området. I 1918 satt regjeringen på generalforsamlingens anmodning en blokk med ni gårder i dette området som et bevar for dyreliv og naturlig vegetasjon. Noen få år senere ble dette kjent som Dongola Botanical Reserve. Pole Evans satt om å utvide Dongola Botanical Reserve. Ved begynnelsen av 1940-tallet hadde reservatet vokst til å omfatte 27 gårder, inkludert Greefswald, eiendommen som Mapungubwe Hill ligger på. Pole Evans lobbied for å få reservatet proklamert som nasjonalpark, med støtte fra statsminister Jan Smuts. I 1944 foreslo Landsminister Andrew Conroy dannelsen av Dongola Wild Life Sanctuary, som vil omfatte 124 gårder, hvorav 86 var privateide. Dette forslaget ble sterkt imot av Nasjonalpartiet, deretter den offisielle opposisjonen i parlamentet og Nasjonalparksforetaket. In one of the longest running debates in the history of the South African parliament, supporters argued that it was necessary to conserve the countrys natural assets, that the land set aside for the proposed reserve was unsuitable for agricultural purposes and that the area had a rich archaeology which should be protected. Those opposed to the establishment of the reserve argued that it was unacceptable to alienate agricultural land for wildlife conservation, to expropriate private land or to evict people from land they had occupied for generations. The debate, which has become known as the quotBattle of Dongolaquot, resulted in the declaration of a much reduced area as the Dongola Wildlife Sanctuary, after members of the ruling United Party voted in favour of the proposal. The National Party won the elections in 1948, and the sanctuary was abolished in 1949. Expropriated farms were returned to their original farmers, farms owned by the state were allocated for resettlement and funds returned to donors. In 1967 another proposal to protect the area was initiated and the Vhembe Nature Reserve, comprising three farms, including Greefswald, was established as a Transvaal provincial reserve. In 1993 De Beers Consolidated Mines, which had established the Venetia Limpopo Nature Reserve on land that adjoins Greefswald, called for the area to be declared a national park. In 1995 the South African National Parks Board and the Limpopo provincial government signed an agreement committing themselves to the establishment of the new national park. The Vhembe Dongola National Park was proclaimed on 9 April 1998. The Vhembe Dongola National Park was renamed Mapungubwe National Park and opened officially on Heritage Day, 24 September 2004. In the 21st century Mapungubwe has been embraced as a site of significance by South Africans and the international community. The Mapungubwe National Park was declared in 1998. The Mapungubwe Cultural Landscape (MCL) was declared as a National Heritage Site in 2001 and it was inscribed on the World Heritage List in 2003. The MCL was inscribed on the World Heritage List in 2003 because it is believed to be of outstanding universal value for the following reasons: The MCL contains evidence for an important interchange of human values that led to far-reaching cultural and social changes in southern Africa between AD 900 and 1300. The remains in the MCL are a remarkably complete testimony to the growth and subsequent decline of the Mapungubwe State which at its height was the largest kingdom on the African subcontinent. The establishment of Mapungubwe as a powerful state trading through the East African ports with Arabia and India was a significant stage in the history of the African sub-continent. The remains in the MCL graphically illustrate the impact of climate change and record the growth, and then decline, of the Kingdom of Mapungubwe as a clear record of a culture that became vulnerable to irreversible change. The remains of this famous kingdom, when viewed against the present day fauna and flora, and the geo-morphological formations of the LimpopoShashe confluence, create an impressive cultural landscape of universal significance. Mapungubwe: An Archaeological Site In December 1932, Ernst van Graan, his son Jerry and three other men searched the farm Greefswald, where both Mapungubwe and K2 are located, for a sacred hill rumoured to hold the treasure of kings. Arriving eventually at the steep-sided and seemingly unscaleable hill, a local man, known only as Mowena, reluctantly pointed the way to a narrow path well concealed in a cleft in the rock. Reaching the top of the hill, the men found remnants of stone walls and large quantities of potsherds, some iron tools and copper and glass beads scattered on the ground. They returned the next day with spades and soon unearthed ancient graves, three which were different and probably belonged to royalty. The first, probably a woman, was buried in sitting position facing west. She wore gold bangles around her ankles and there were gold and glass beads in the grave. The second grave was a tall middle-aged man, also sitting up and facing west. He wore a necklace of gold beads and cowrie shells and some objects covered in gold foil, one resembling a crocodile. In the third grave, probably also from a man, a golden bowl, scepter and a golden rhino were found. This rhino has become a ymbol for Mapungubwe. The men split the gold between them but one, Jerry van Graan, realising the possible significance of the find, sent a few small pieces of gold together with a letter to his former professor, Leo Fouche at the University of Pretoria. Professor Fouche immediately mounted an expedition to recover and secure the newly found treasures and the surrounding environment for archaeological research. Excavations in the 1930s unearthed 23 graves on top of Mapungubwe Hill. Three were different and probably belong to high royalty. In June 1933 the government purchased the farm Greefswald, gave the University of Pretoria the right to excavate for a period of five years and constituted an Archaeological Committee at the university to take charge of the excavations. Exploratory excavations in 1933 were followed by large-scale excavations between 1934 and 1940. Unfortunately the lack of proper recording procedures during this time means that valuable evidence may have been lost. Work on the site was halted during World War II and limited, but more systematic excavations were undertaken in the 1950s and 1960s. After 1970 widespread excavations were undertaken at K2 and Mapungubwe. These were aimed at establishing a firm database by testing, correcting and supplementing the earlier research, coming to an understanding of the Iron Age settlement sequence and reconstructing the way of life of the sites inhabitants. This information is available in a range of specialist reports, academic publications and guide-books. In the late 1990s, after the area was designated as a National Park, extensive rehabilitation and stabilisation work was undertaken to secure the archaeological sites. Research over the past decade has focused on the material held in the University of Pretorias Mapungubwe Collection, gathered over the 60-year period of excavations. The Mapungubwe Museum, established by the University of Pretoria in 2000, serves as a centre for the conservation and display of the collection, disseminating information about Mapungubwe in all its diversity. Between 1933 and 1998 the remains of about 147 individuals were excavated from the Mapungubwe Cultural Landscape. These included individuals buried on Mapungubwe Hill and in the K2 area. These human remains were excavated from their graves and placed in the collections of the University of Pretoria, the University of the Witwatersrand and Ditsong Museum where they were used for research purposes. Individuals and organisations representing the descendants of the people of Mapungubwe, including the Vhangona Cultural Movement, the Lemba Cultural Association, the San Council, the Tshivula Royal Family, the Ga-Machete Royal Family and the Leshiba Royal Family came together after 1994 to request government to facilitate the process of repatriation and reburial of these human remains. The National Department of Environmental Affairs and Tourism was tasked with facilitating this process. After extensive consultation, the human remains were symbolically released to representatives of the descendants on 29 October 2007. The remains were reburied on 20 November, following a cleansing ceremony. Mapungubwe: A Cultural Landscape Two of the earliest plant-eating dinosaurs, Plateosauravus (Euskelosaurus) and Massospondylus, are known to have lived in the area now known as the Mapungubwe Cultural Landscape (MCL). Plateosauravus, the oldest South African dinosaur, lived about 210 million years ago and is believed to have grown to be about 10 metres long. Massospondylus, the most common South African dinosaur, lived about 195 million years ago and is believed to have grown to between three and six metres long. These two species are similar in many ways. They both had long tapered necks and tails and elongated cylindrical bodies and they both walked on all fours, standing upright on their hind legs in order to reach the succulent young fronds of cycads and seed ferns. Like many other dinosaurs, these used their hands to manipulate objects like branches or to prop or pull themselves up against objects. The first inhabitants of the Mapungubwe Cultural Landscape (MCL) who arrived about 300,000 years ago were people of the Earlier Stone Age (ESA). They walked upright but their brains were not as well developed as ours. Many ESA stone tools have been found at open-air sites such as Hackthorne and Keratic Koppie. The tools include handaxes, picks, cleavers and scrapers that were made from local rocks such as quartz, chert, chalcedony and occasionally dolerite. Between 250,000 and 130,000 years ago the heavy tools of the ESA were replaced by lighter and more technologically advanced Middle Stone Age (MSA) tools. At Kudu Koppie and Parma Farm these tools, made by physically modern people, include parallel-sided blades and triangular points which were hafted to make hunting spears. There is evidence from a rock shelter at Balerno that by 11,000 years ago, small groups of people of the Later Stone Age (LSA), ancestors of the San (Bushmen), had begun to live in the Mapungubwe Cultural Landscape. Tools associated with this and other LSA sites such as Thudwa Shelter at Little Muck, include carefully prepared blades and scrapers made from fine grained rocks, such as quartz or chalcedony. The tools are generally smaller than those of the MSA. Towards the end of the LSA, about 3,000 years ago, people in the MCL began painting images of animals and people on the walls of rock shelters to record their beliefs and rituals. MSA and LSA tools accumulated on the floor of rock shelters, together with bones of animals they ate and decayed plant matter that built up in layers when people returned to these places repeatedly. Analysis of the remains shows that the LSA inhabitants lived mainly off small animals such as small antelope, tortoises, hares and fish caught by hunting and snaring. Hunter-gatherers living in the Mapungubwe Cultural Landscape were probably surprised around the first century AD when LSA herders and early framers entered the area By AD 450, an even more dramatic change had taken place, as Early Iron-Age farmers moved into the area, bringing with them farmers with them domesticated cattle, sheep and goats, crops such as sorghum and millet, and skills such as iron - and copper-working and pottery-making. How did these three groups interact with each other What effect did the influx of newcomers have on the people already living there And what effect did the newcomers have on the landscape Excavations in rock shelters in the MCL show that hunter-gatherers did not move away during the first millennium AD, and were in fact more active. This is reflected in larger numbers of stone tools, bone tools, ostrich eggshell and Achatina shell beads and ochre, as well as new items such as glass beads and pottery. The increased activity is believed to be the result of interaction with farmers who took over land and resources previously available to hunter-gatherers in the region. The hunter-gatherers therefore stayed for longer periods in rock shelters and other places less favoured by the farmers and created new economic networks, taking agricultural produce, pottery, metal and glass beads in exchange for hides and wild meat. Hunter-gatherers continued to make rock paintings during this period to emphasise their ownership of rock shelters and their powers of rain-making. By about AD 900, Zhizo people had moved into the area, establishing settlements in the MCL, eastern Botswana and south-west Zimbabwe. At least 25 Zhizo settlements have been identified in the MCL. In most cases these settlements are set back from the Limpopo and other rivers, in areas where crops could be cultivated without threat of destruction by floods or marauding elephants. Schroda is the largest of the Zhizo settlements in the MCL and is generally referred to as the Zhizo capital. Located on a rocky plateau close to the Limpopo River, Schroda was home to between 300 and 500 people. Zhizo presence in the MCL diminished after about a hundred years, and while some settlements remained, the chiefdom moved westwards into Botswana. The area was soon dominated by a new group, the Leopards Kopje people. Hunter-gatherers were no longer able to move freely around the landscape to gather wild plant foods and to hunt easy prey. The differences in the belief systems and social organisation of farmers and hunter-gatherers made it difficult for them to inter-marry, and the perceived benefits of the goods and services that each group had to offer probably also changed over time. Zhizo farmers may have valued the services of the first people who were considered to have power over nature and the supernatural in terms of rain-control, as well as local knowledge of plants and herbal remedies. Hunter-gatherers would have valued the metal tools, cultivated grains and glass beads that they received from the Iron Age farmers. People making Leopards Kopje pottery began to live in the Mapungubwe Cultural Landscape about a thousand years ago. The largest settlement was at the site now known as K2, but there were many smaller villages in and around the Limpopo floodplain. The name K2 was given to the site by archaeologist Guy Gardner who was trained in Egypt where the word Kom means a mound or midden, a heap of discarded food remains, artefacts, etc disc, built up by people living in the same place over many generations. K1 is a smaller mound to the east of K2. The Leopards Kopje farmers cultivated crops on the flat lands between the hills where they could take full advantage of the seasonal flooding of the Limpopo River and its tributaries. They made a substantial impact on the natural landscape, clearing land for the cultivation of crops, dumping refuse and burning old houses and kraals. Even today, a thousand years later, middens and kraals are still easily identifiable because very little vegetation grows on them. Animal bones excavated from these settlements show that the people ate meat from sheep, goats and cattle, supplemented with game and fish from the river. Seeds preserved from cultivated crops include sorghum, millet, beans and cowpeas. Metal artefacts included arrowheads, spearheads, hoe blades, beads, bangles and wire. Small quantities of iron and copper ore and slag show that metal working took place in and around the settlement. Almost a hundred graves were found at K2. Information about them can be found in Cairn Three. Between AD 1220 and AD 1300, Leopards Kopje people settled on and around Mapungubwe Hill. This site is renowned as the centre of southern Africas first indigenous kingdom. The kingdom flourished as the result of trade with the Indian Ocean network. The emergence of a class-based society is reflected in the separation of an elite class with a sacred leader who lived on top of the hill, and commoners who lived on the plains below. At the height of its importance, between AD 1220 and AD 1300, the Mapungubwe Cultural Landscape sustained a population of at least 9,000 people. Mapungubwe is arguably best known for the gold artefacts found in graves on the hill in the 1930s. Three of these graves contained gold beads and other items confirming the high status of the individuals who lived and were buried on the hilltop. Vital Information Internal Road Network Approximately 35km of roads are suitable for normal sedan vehicles. A further 100 km is accessible to all terrain (4x4) vehicles. Fill up your fuel tank at Alldays Musina as you cannot buy petrol at the park. All the roads within the Park is gravel. Bookings at Tshugulu Lodge, Limpopo Forest Tented Camp, Mazhou Camping Site and Maloutswa Bird Hide requires one to drive outside the park in order to rejoin the Western section of the Park where the camps are located. Vehicle Restrictions No caravans are allowed in the eastern section of the park due to roads conditions. We have a caravan park at Mazhou camping site on the western section of the park. Fuel Stations: Petrol Diesel There is no fuel station inside the park. The closest filling stations are in Musina 70km and All days 65km from the main gate. Day Visitors Entry is via the SANParks Wild Card system, or payment at the gate. Cut off time for day visitors entry is two hours before the gate closing time. No open bakkies with people at the back will be allowed in to the Park. Official hours Gate, Camps and Facilities 1 September - 31 March Please note: Check-in time is from 14:00 and check-out time is before 10:00. In order to allow for check-in and suitable travelling time to the camps, please arrive at the Mapungubwe Main Gate an hour before gate closing time. Late travelling to the camps is only allowed for guest participating in the afternoon activities and those who had dinner at the restaurant (please ensure proof of payment can be produced upon request by the park official enroute to the camp). The climate is semi-arid with mean annual rainfall ranging from 350mm - 400mm. Rainfall is highly variable and usually falls during the summer months. Extended periods of below average rainfall occur. In summer temperatures sometimes rise to 45C. The winters are mild. Summer can be hot, but bearable and enjoyable if planned correctly. Early summer mornings and afternoons are the most rewarding in the park, for birds, trees and game. Winters are mild. There is on average 10 rainy days per year. Hints amp Tips Mapungubwe National Park is an area with large and dangerous game animals and unguided walking is not permitted. Guests, who would like to arrange activities such as walks, drives and visits to cultural attractions, can do so directly with Mapungubwe. As outdoor lighting in camps is limited, a torchheadlamp is required when walking outside at night. Guests should take precautions against malaria when visiting Mapungubwe. All Mapungubwersquos camps are accessible by normal sedan vehicles, but it is advisable to have a 4x4 or high clearance vehicle to ensure an enjoyable drive inside the park. There are also a number of eco-trails for which a 4x4 is required. The closest shops and fuel supplies to Mapungubwe are in Alldays and Musina, both about 70 kmrsquos from the Park. We only sell snacks and refreshments at the Park. The are no debit card facilities available in the Park. Payments can only be made via cash or credit card. Cheques are not accepted. What visitors need to take: Mapungubwe has a Restaurant serving breakfast, lunch and dinner as well as a Curio ShopMini Confluence Shop selling snacks and refreshments. The units are self catering and fully equipped. Sunscreen, hat, binoculars, field guides, liquids for drinking. Fill up your fuel tank at Alldays Musina. Conservation The significance of the Mapungubwe National Park and the areas surrounding it is enhanced by the potential role of the area as a sanctuary for viable populations of some of the most threatened large mammals on earth, such as the black rhinoceros, wild dog, cheetah, brown hyena and elephant. It also is one of the last protected areas of the Limpopo riverine forest. Scientific Services The area has tremendous potential for research, both cultural and biological. Currently there is an Elephant Project and numerous cultural research projects. Poverty Relief projects worth R48 million was completed during 2002-2004. These projects provided work to more than 1 000 people. A next round of projects is planned for 2005-2007. With this funding the park intend to built an Interpretive Centre and rehabilitate numerous aspects of the park. Contact Information Email: Mapungubwe National Park Reception numbers: (015) 534 792324 Hospitality Manager: Tintswalo Mhlongo tintswalo. mhlongosanparks. org (015) 534 792324 Park Manager and Interpretation Centre: (015) 534 7925 Tele-fax: (015) 534 7926 Duty Manager amp Emergency Numbers: 076 846 1593 071 505 7070 Cultural Heritage South African National Parks (SANParks) has established itself as a reputable nature based tourism destination within the global tourism market. Limitations of past apartheid and conservation laws have, in the past, inhibited SANParksrsquo ability to explore and promote a variety of community linked tourism opportunities as well as an exploration of associated park based cultural assets. In order ldquoto deliver a people-centred conservation and tourism mandate for SANParks, all National Parks have effectively embarked on a mission to develop and promote culture-based tourism products. The strategy aims to tap into and support the development of those cultural dimensions that enable more depth of interaction with, and understanding of, local people in and around National Parks, the regions and their unique cultural identities. Mapungubwe National Park and World Heritage Site Mapungubwe and its recent declaration as a World Heritage Site has helped to highlight the significance of cultural heritage within SANParks. The inextricable links between people, biodiversity conservation and cultural heritage have become more evident through Mapungubwe. A number of initiatives have now come up within SANParks to enable a more dedicated focus on cultural heritage and community participation. The Mapungubwe National Park provides unparalleled opportunities for the development of cultural resources as a sustainable component in the overall park development and management. As contemporary South Africa increasingly takes interest in, and its inspiration from, the Kingdom of Mapungubwe, there are opportunities for building a national constituency across the country amongst particularly the youth. Significantly, the story of Mapungubwe and its importance in the overall history of the sub-continent has been incorporated into the national schoolsrsquo curricula. This means that the site itself is increasingly becoming a focus for educational tours, with many primary and secondary schools as well as students from tertiary institutions visiting the park. The formation of the park at a time when issues of landownership and restitution has come to the fore throughout southern Africa also provides an opportune moment for the park authorities to implement models of outreach to local communities. The park now regularly hosts communities from Botswana and Zimbabwe who, for almost more than 100 years were cut off from ancestral land of which their ancestors once were an integral part. In this way the park is reaching out to a broader Southern-African community ndash an initiative that, it is hoped, will eventually culminate in the formation of a Transfrontier Conservation Area. Transfrontier Conservation Areas signifciantly promote regional integration, greater biodiversity, environmental tourism and economic growth. Birding in Mapungubwe Because of its new status, the park is relatively unexplored bird wise and with its proximity to Botswana and Zimbabwe. all sorts of species could turn up. Along the Limpopo specials for South Africa such as Meversquos (Longtailed) Starling, Tropical Boubou and the reclusive Pelrsquos Fishing Owl should be searched for. There is a high density of Verreauxrsquos (Black) Eagle in this craggy landscape and other raptors are also prominent. Particularly enticing is an abundance of cuckoo species in summer with up to eleven different species being found, including the rarer Common and Thickbilled Cuckoos. A list of over 400 species for the area is purported and will be posted on this site once available electronically. An interesting attraction of the park is the occurrence of species typical of the arid western regions of the country (e. g. Southern Pied Babbler, Crimson-breasted Shrike and Black-faced (Black-cheeked) Waxbill) occur alongside species associated with the moister Lowveld habitat of the Kruger National Park. At Leokwe Camp Verreauxrsquos (Black) Eagle nest on the cliff face above the reception block. The most prominent bird is probably the Cinnamon-breasted (Rock) Bunting . but other species associated with bush and rocky environments are common too. Blue Waxbill and Black-backed Puffback are also particularly common. The Limpopo Tree-top Boardwalk and hide is a magnificent facility allowing the visitor into the trees alongside the birds or looking down on those that forage on the ground and lower strata. Meyerrsquos Parrot, White-crested Helmetshrike, Meversquos (Longtailed) Starling and some flycatcher species will be seen. Both Tropical and Southern Boubou occur. Birding from the hide in the riverbed will vary depending on water levels in the river and can be very rewarding. Pelrsquos Fishing Owl are around, so hope for some luck. White-fronted Bee-eater breeds in the river banks and are very prominent. African Fish Eagle will make their presence known too. The Confluence is a great place to scan for passing raptors, while several other species will be easy to locate here. At the Limpopo Forest Tented Camp the environment is very similar in appearance and atmosphere to the Pafuri Picnic Site in Northern Kruger. And the cacophony of birds calling in the morning suggests it will be as productive. Yellow-bellied Greenbul, Meversquos (Long-tailed) Starlings, Black-backed Puffback and Tropical Boubou should be seen, and Southern Pied Babbler and Natal Spurfowl (Francolin) are very vocal as are Orange-breasted and Grey-headed Bush-shrikes and Grey-backed Camaroptera (Bleating Warbler). At night one should hear several species of owl including Barn, African and White-faced Scops, Verreauxrsquos (Giant) Eagle and Pearl-spotted. Pelrsquos are also not infrequently seen in the area. The Maloutswa Hide is a good place to sit to watch mammals and birds of all descriptions come and go. To get there from the Tented Camp is a short drive, first through riverine woodland, then through arid thornveld, before one passes across a plain of reclaimed and rehabilitating farmland. This human intervention has created a different habitat type and is rewarding from a birding perspective. Kori Bustards are prominent while Chestnut-backed Sparrowlark and Wattled Starling are nomadic, but may be abundant. Temminckrsquos Courser and Ground Hornbill may also be seen in this habitat, as will a number of swallows. Crimson-breasted Shrike are resident in the area by the hidersquos parking area. Red-billed Buffalo Weaver and Meversquos (Long-tailed) Starlings will be among the most evident of species seen from the hide, but anything is possible. Leopard and Bushpig are regular evening visitors. The Limpopo Floodplain in flood is a paradise for aquatic birds when in flood. Grey-crowned cranes . up to 7 stork species and several wader, heron, crake and duck species will be seen in these wet times. Rarities are always on the cards. It is reported that Boulder Chat has been seen and when one looks at the habitat (particularly around Leokwe) and considers the proximity to the Matobos and other known locations, it would appear a distinct possibility. There are many stands of Lala Palms (although the elephants do hammer them) and Collared Palm Thrush has been recorded. Other specials that one should look out for include Great White Pelican, White-backed Night Heron, Bat Hawk, Augur Buz za rd, African Hobby, Dickinsonrsquos Kestrel, Green Sandpiper, Three-banded Courser, Blue-spotted Wood Dove, Grey-headed Parrot, Senegal Coucal, Pennant-winged Nightjar, Blue-cheeked Bee-eater, Broad-billed and Racket-tailed Roller, African Golden Oriole, Olive-tree Warbler and who knows what else. View Limpopo Birding Route (limpopobirding ) for more birding info on the park and the surrounding area. Most of the large game species occur in the park. There is a lot of movement of game between the three countries, and game numbers fluctuate. Current species include: There are numerous smaller game species, including badgers, sivets, porcupine, caracal, vervet monkey, and a host of smaller species. The Kongoni Loop (4x4 vehicles only) and Maloutswa Pan hide can be rewarding. There is a varied reptile fauna. Pythons and Black mambas are common. Insect and other arthropod life is diverse. From November to March the beautiful Mopane Moth can be seen flying around. The large larves of these moths are a valuable food source in the northern parts of the country. At least nine scorpion species has been identified in the park. A number of well preserved fossils, including flowering plants as well as whole-bodied insects, were recovered from the fine-grained mudstones. Other interesting fossil finds are dinosaur footprints and fossilized termite mounds. Vegetation The numerous habitat types have resulted in high species diversity. There are at least 24 Acacia species and 8 Commiphora species, amongst other. Other vegetation of the area is a typically short fairly dense growth of shrubby Mopane trees, generally associated with a number of other trees and shrubs and a somewhat sparse and tufted grassveld. The riparian fringe of the Limpopo is of prime importance from the point of view of conservation. It is a dense vegetation community with a closed canopy which occurs in the rich alluvial deposits along the river. The most striking trees in this community fever trees, Ana trees, Leadwoods, Fig trees and acacias. Extensive patches of this vegetation have been cleared for cultivation elsewhere along the length of the Limpopo River. The Limpopo floodplain has allowed some trees to grow to massive sizes. Nyala berries and Ana trees can get particularly big. There are also some very large baobabs in the park, with one specimen having a circumference of 31m. People with disabilities Wheelchair Access

No comments:

Post a Comment